«Grezzi actua sense un informe tècnic». Aquesta frase podria ser perfectament el resum de huit d’anys d’oposició del PP –i Las Provincias- a l’Ajuntament de València. Només cal fer una ràpida repassada a l’hemeroteca per veure les desenes de voltes que l’antic regidor de Mobilitat Sostenible va ser acusat de prendre mesures «sense informe» o desoint les recomanacions dels tècnics municipals.
Ara les tornes han canviat. És el PP qui s’asseu a l’alcaldia i Compromís qui està a l’oposició. I ara és Maria José Catalá qui ha promès la reforma del carrer Colón, llevant un carril bus per augmentar el trànsit privat sense cap informe tècnic que avale la decisió. O, si el té, el manté en secret per alguna raó desconeguda.
«No tenim constància de cap informe, però, és que a més, cap tècnic municipal els signarà un informe que bàsicament desmentiria els seus mateixos informes anteriors, perquè nosaltres sí que els teníem», expliquen des de Compromís.
I és que la promesa de Catalá d’eliminar un dels carrils bus de Colón no és tan fàcil de complir com pareixeria i, si finalment s’executa a la brava aquest mateix mes d’octubre, les conseqüències pel servei d’autobusos poden ser desastroses.
«L’EMT és una xarxa i si toques un element tot es meneja i es descol·loca, no és tan senzill», explica el conductor d’autobusos i sindicalista de la CGT, Gregorio Rabadán. Rabadán també posa en dubte que hi haja cap informe, ni tan sols la mínima planificació: «Va vindre l’alcaldessa un dia a les cotxeres i va soltar la mesura de colp, però a nosaltres ningú ens ha explicat res i, que sabem, no hi ha previsió de les parades, no han parlat amb patrimoni, ni res. Pareix una mesura ideològica que persegueix únicament el que podríem anomenar la derogació del grezzisme. No tenen cap altre pla».
Reduir trànsit a Poeta Querol
De fet, l’argument oficial per augmentar la capacitat del carrer Colón és alliberar parcialment Poeta Querol, on s’ha incrementat el trànsit amb les reformes de mobilitat de l’època de Ribó. Ara, què diuen les dades? Els famosos informes que abans eren tan importants i ara ja no? Doncs que amb els canvis, el trànsit a Colón s’ha reduït a la meitat, passant de 18.000 vehicles diaris a 9.000. Al carrer de Sant Vicent Màrtir, amb l’adaptació per a vianants de la plaça de l’Ajuntament s’ha passat dels 12.000 cotxes diaris a un miler, pràcticament testimonial. Mentre que el trànsit desviat per Poeta Querol ha suposat un increment de 5.000 a 7.000 vehicles per dia.
«Senzillament, la gent ha deixat de vindre en cotxe al centre i ara els volen tornar a clavar. Una bogeria», insisteix Rabadán. «Modificar el disseny del carrer de Colón, dissenyat pels tècnics municipals, és una pèssima notícia, que empitjorarà el serveis als milers de viatges d’autobús i taxi, i farà augmentar la pol·lució sense millorar la situació del trànsit», explicava recentment al Diari La Veu el regidor de Compromís Giuseppe Grezzi.
Però és que el pla de Catalá té, a més, una altra cara B que no s’ha explicat. I és que tots els autobusos desviats de Colón hauran de passar per Poeta Querol. Es tracta de deu línies amb una freqüència d’uns 60 vehicles per dia cada una. Un total de 600 autobusos diaris que, difícilment, seran un consol per la previsiblement escassa reducció del trànsit privat.
EMT en perill
Les possibles conseqüències per a l’EMT que poden tenir aquests canvis sense planificació se sumen al desastre produït durant l’estiu, quan no van contractar-se els 75 conductors imprescindibles per mantenir el servei. «Ha estat un estiu de pena –reconeix Rabadán-. Ara pareix que a l’octubre tindrem el quadre complet fins a finals d’anys, però els últims mesos han fallat autobusos per la falta de conductors, el que comporta que hi haja menys freqüència, que no es complisquen els horaris i que els vehicles vagen més plens».
La no contractació d’aquest personal va derivar en un encreuament d’acusacions entre l’equip eixint, que va acusar el PP de «no fer la faena» i l’entrant, qui va culpar Compromís de «tenir-ho tot desorganitzat». Per la seua banda, des del Comitè d’Empresa defugen entrar en la batalla partidista, però remarquen que «l’EMT va estar un mes i mig sense gerent» i recorden que les noves contractacions, en implicar un increment pressupostari «no les podia fer un govern en funcions».