L’acord d’investidura entre PSOE i Sumar inclou la millora de la Rodalia valenciana i també un fons de compensació que «garantirà a la Generalitat Valenciana i a la resta de Comunitats Autònomes infrafinançades la prestació dels serveis públics al mateix nivell que la resta de l’Estat».

Així figura en l’acord que han subscrit les dues formacions, en el qual figuren diverses referències específiques al País Valencià, tant en l’apartat d’infraestructures com en el d’administració territorial. Els líders del PSOE i Sumar, Pedro Sánchez i Yolanda Díaz, han presentat l’acord en un acte en el Museu Reina Sofia de Madrid. Díaz, en la seua intervenció, ha defensat el nou model de finançament que «corregisca l’infrafinançament de comunitats com la pitjor finançada, que es diu València».

En aquest text, es fa referència a ajudar els territoris infrafinançats, encara que s’esmenta explicítament el País Valencià «i la resta de comunitats infrafinançades». En qualsevol cas, aquest fons de compensació, al qual s’ha negat en diverses ocasions el Ministeri d’Hisenda dirigit per María Jesús Montero a petició de diverses comunitats, es farà via Pressupostos Generals de l’Estat mentre es reforma el sistema de finançament autonòmic.

Així mateix, totes dues formacions s’han compromès a impulsar un nou model de finançament autonòmic, encara que no es refereixen a cap termini en concret, que «garantisca els recursos necessaris perquè la ciutadania gaudisca de serveis públics de qualitat».

«Un model basat en els principis d’equitat, solidaritat, autonomia financera, corresponsabilitat fiscal, suficiència financera i lleialtat institucional per a garantir la igualtat d’accés de la ciutadania als serveis públics, i que corregisca l’infrafinançament de determinades comunitats autònomes», afegeix el text.

Pel que fa al transport i infraestructures, el document es refereix explícitament a quatre eixos de transport relacionats amb el País Valencià: s’ampliarà el finançament i accelerarà l’execució del Corredor Mediterrani «donant un especial impuls a la connexió Bobadilla- Algesires –a Andalusia– pel seu component estratègic també per al Corredor Atlàntic, i del Corredor Sagunt-Saragossa-Bilbao, com a eixos ferroviaris prioritaris per a la connexió ferroviària valenciana». En aquesta línia, proposen reobrir la línia Zaragoza-Canfranc-Pau, a l’Aragó, i impulsar el corredor Cantàbric-Mediterrani.

«Ampliarem i modernitzarem la xarxa de Rodalia valenciana, i la línia Alacant-Múrcia i connectarem l’Aeroport Alacant-Elx Miguel Hernández amb les ciutats d’Elx i Alacant», resa l’acord que, en canvi, no inclou referència a l’ampliació del Port de València.

També parlen d’una experiència pilot d’Obligació de Servei Públic aèria entre Menorca i Barcelona i, si els resultats són reeixits, una ampliació de la iniciativa a les connexions d’Eivissa i Menorca amb Madrid, Barcelona i València.

Encara que no es refereix explícitament al País Valencià en aquest últim punt, l’acord també inclou el reforç als programes de turisme i de termalisme de l’Institut de Majors i Serveis Socials (Imserso) per a continuar millorant la qualitat de vida i l’accés de les persones grans i de les persones amb discapacitat a serveis d’oci i de salut, així com contribuir al manteniment de l’ocupació turística i a la desestacionalització del sector.

Compromís ho celebra

D’aquesta manera, Compromís ha celebrat l’acord de Govern segellat entre PSOE i Sumar i ha anunciat el seu suport a la investidura de Pedro Sánchez dient que l’acord «reconeix les reivindicacions» de la formació. «Aquesta serà una legislatura valenta i en clau valenciana», ha augurat Àgueda Micó.

Comparteix

Icona de pantalla completa